Sport ritueeltje

Hoe behoud je jouw energie na een stevige work-out?

after sport smoothie canva

Sinds ik minstens 3 keer per week intensief beweeg, besef ik dat het echt belangrijk is om mijn lichaam te helpen herstellen na krachtige intervaltrainingen of een pittige spinning work-out.

Geef je lichaam de kans om zo snel mogelijk te herstellen, want sporten belast je botten, gewrichten en spieren. Daarboven op verbruikt je lichaam essentiële voedingsstoffen tijdens je work-out, die dienen aangevuld te worden.

Wat heeft je lichaam dan nodig?

 

Een evenwichtige en lekkere mix van voedingstoffen

In de wandelgangen van sportatleten wordt er vaak geadviseerd om vooral eiwitten te nemen na een training. Dat klopt omdat eiwitten de spieropbouw ondersteunen. “Maar het draait niet alleen rond eiwitten.”, vertelde mij de coach van de Bakala Academy in Leuven.

Zorg dat je binnen de 30 minuten na het sporten je lichaam aanvult met essentiële voedingsstoffen. Combineer magere eiwitten, om je spierweefsel te herstellen met gezonde koolhydraten – om glycogeen aan te vullen, de koolhydraten die worden opgeslagen in ons spierweefsel en dienen als basis brandstof tijdens het sporten. Aangevuld met nutriënten die je aansterken en voeden, een bron van gezonde vetten, om te herstellen en de doorstroming tussen de cellen en vooral veel vloeistof om te rehydrateren.

After-sport-smoothie

Die maak je in een handomdraai in jouw ‘personal blender’. Je weet dat variatie de sleutel tot gezondheid is. Mag dit gemakkelijk basisreceptje jouw inspireren om creatief te gaan blenderen:

Tip

Ik hoef je niet te vertellen dat je tijdens het sporten veel water mag drinken. Indien je meer dan 60 minuten zeer intensieve inspanningen levert, kan je tijdens het sporten ook je mineralen en essentiële nutriënten aanvullen met mijn favoriete magische energie drankje. Het receptje vind je hier.

 

Enjoy !